Start to Scrimmage-bootcamp, by Electric Alice [13/03/2011]

Pic by Steve Cooremans

Ook op kleine schaal schrijft roller derby geschiedenis: nooit eerder kreeg iemand mij op een zondag voor de middag uit mijn warme nest, laat staan om te sporten. Vorige week zondag waren we te gast in Nederland voor een skaters/ref-bootcamp!

Ik zal niet zeggen dat het op dolenthousiaste wijze was, maar afgelopen zondag stond ik dan toch zonder al te veel mokken om 7u00 op om mij nog maar ‘ns in een stel fluopanty’s en fishnets te hijsen. Vergezeld van een fijn stel refs Huge Refner en Rol‘ and Rock en onze trouwste fan & NSO Emo Joe trokken we richting Eindhoven. De Rockcity Rollers stelden hun openluchtbaan (vergelijkbaar met de Klopstokiabaan in Deurne) ter beschikking voor een bootcamp ‘start to scrimmage’ georganiseerd door de Eastside RocknRollers (Enschede) en bijgestaan door twee fantastische coachen van de Essen Devil Dolls: chefXecutioner en ref Major Madness.

‘Start to scrimmage’ zeg je? Dat klinkt behoorlijk intimiderend en ik betwijfel zeer of ik daar al wel klaar voor ben. Maar goed, ik pas de tactiek toe die me al van bij de eerste derbyinitiatie verrassend veel heeft opgeleverd: zonder zwembandjes het water in en maar zien dat je niet zinkt. De One Love Roller Dolls waren goed vertegenwoordigd met 5 skaters, 3 refs, de superNSO en onze coach Dirk die de training gretig gadesloeg.

Pic by Maartje C-Nah Cooijman

Nog twee koffie’s achterover en dan meteen die skates aan en de baan op, samen met nog zo’n 40-tal andere nieuwe derby addicts uit de lage landen. Het programma: een hele voormiddag werken op skills die van pas komen bij het scrimmagen, start to block en tactieken voor blockers, een kort vraag- en antwoord uurtje om op adem te komen, nog meer oefeningen over blocken en teamwork, systematisch opgebouwd tot een volwaardige packconfiguratie en vervolgens een scrimmage. En tegen die tijd zagen de armen en heupen al behoorlijk bont en blauw (wees gewaarschuwd voor de dames met de stalen schouders). Voor de meesten onder ons was het de éérste keer dat we een echte scrimmage speelden. Uiteraard hebben we een boel fouten gemaakt die we nu waarschijnlijk nooit meer zullen doen. Maar het mag toch gezegd worden dat er al een aardig spelletje derby gespeeld werd en de intensieve bootcamp wierp duidelijk zijn vruchten af.

Ontzettend leerrijk allemaal, maar het deed me toch ook inzien dat ik zelf nog een hele weg heb af te leggen. Stikkapot, met ‘tjoekelende’ armen en benen en de moed onderaan m’n skates besloot ik onder een lange hete douche nog is goed na te denken of die derbycarrière wel voor mij is weggelegd. De conclusie was sneller gemaakt dan dat de spierpijn weggetrokken was: al doe je overal 2 keer langer over dan die natuurtalenten; trainen trainen trainen en je komt er wel.

You go dolls,

Electric Alice

——————————————–
 

Pic by Maartje C-Nah Cooijman

Plaats een reactie