Meer dan rolschaatsen [Wham! Bam! Wonterjam!]

De One Love Roller Dolls vierden zonet hun eenjarig bestaan en dit is de perfecte gelegenheid om eindelijk eens aan het bloggen te gaan.

Mijn roller derby verhaal valt niet kort samen te vatten en naar ik vrees zelfs niet geheel te verwoorden. Roller derby –voor mij althans– gaat verder dan regels en tactieken.  Het gaat om een ervaring en om een gevoel dat zich moeilijk laat vertalen. Laat ik voor jou –geïnteresseerde lezer, fan van het eerste uur of teamgenootje– toch maar een poging wagen om de “One Love Roller Dolls-ervaring” met je te delen.

Het verhaal begint ergens halverwege augustus 2010. Net terug van Thailand en naarstig op zoek naar iets nieuws en spannends in mijn leventje. Vervolgens kom je iemand –die je al een tijdje niet meer gezien hebt– tegen op een feestje van een vriendin van je. Blijkt dat deze jongedame net een frisse en uitdagende hobby gevonden heeft die ze wel met je wil delen: “roller derby”.  Verbaasd kijken -want: totaal onbekende sport– meer uitleg vragen, opnieuw verbaasd kijken  en vervolgens concluderen  dat niemand –die bij zijn gezond verstand is- vrijwillig op vier wieltjes andere vrouwen uit de weg wil rammen. Of toch…? Meany V gaf echter niet zo snel af en trakteerde me voor mijn verjaardag op een “fresh meat day”. And the rest, as they say… is history!


Minder eenvoudig om uit te leggen is de passie die ik en ongetwijfeld ook de andere OLRD‘ers voelen voor de sport. Op korte tijd is het spel en het team een belangrijke plaats gaan innemen in mijn leven en is de verslaving aan roller derby steeds groter geworden. Mensen uit mijn directe omgeving zullen dit ongetwijfeld volmondig beamen, aangezien ik hen (te) vaak overlaad met enthousiaste verhalen.

Allereerst is roller derby leuker dan fitness en minstens zo effectief. Twee maanden skaten: alles strakker  en een maatje minder in de jeans. Over de blauwe plekken die ik er na elke training aan lijk over te houden, spreken we niet. Tenzij ze zo spectaculair zijn dat ze “the book of bruises” halen.

Ten tweede –en ik neem aan dat deze reden nagenoeg enkel voor mezelf zal opgaan– zijn de OLRD het perfecte excuus om “hot pink” te dragen. Aan alle lezers die me kennen van voor ik skatete: “Had je ooit gedacht me op regelmatige basis deze outfits te zien dragen??!!?” Meer nog, ik beging me zelfs goed te voelen in deze girly, doch sportieve outfits. Het geeft een beetje een kick om  “bad ass” te kunnen skaten in hotpants. Van aarzelend en voorzichtig skaten met één hand aan de kant, naar “360’s” en “powerslides”.

Picture by Starzky Zoolander

Maar roller derby is veel meer dan rolschaatsen. En de OLRDolls zijn meer dan een bende meisjes in korte shorts. Het is een team dat zowel op als naast de track naar elkaar leert luisteren, elkaar blijft motiveren en elkaar moet leren kennen en vertrouwen. Dit proces gebeurt, net als het skaten, met vallen en opstaan. De voorbije maanden zijn zeer intens geweest op verschillende vlakken. Ik heb het beste van mezelf gegeven  op trainingen waardoor ik de volgende dag  amper kon gaan vanwege de stijfheid van mijn spieren. Meer dan eens heb ik alles gegeven op een feestje waardoor ik de dag nadien getrakteerd werd op een ongeziene kater en bijgevolg veel moeilijkheden had om de opwarming door te komen. Ik heb echter ook kunnen genieten van het samenzijn met mijn teamgenootjes, maar ook teleurstelling gezien of zelfs verdriet wanneer er toch eens harde woorden vallen of wanneer er niet opgeleefd kan worden aan gestelde verwachtingen. Bovenal ben ik van deze sport en het bijhorende “zootje ongeregeld” gaan houden.

Kortom: Het is fijn een One Love Roller Doll te zijn!

Ondertussen skate ik een klein half jaar en mijn ambities voor het komende jaar worden steeds hoger. Uiteraard wil ik beter, sneller, harder en steviger leren skaten, maar ik wil ook iedereen tonen dat ik wel degelijk “meaner than I look” ben. Onze eerste scrimmage -oefenbout- komt stilaan dichter bij en hoewel ik nu nog niet het gevoel heb er klaar voor te zijn, hoop ik dat tegen dan wel te zijn. Bij voorkeur stap ik die dag vol zelfvertrouwen en met heel erg veel enthousiasme en ongetwijfeld een dosis –gezonde– stress de track op. Om dat andere team een poepie te laten ruiken, off course! Uiteraard verwacht ik dan ook een hele hoop supporters aan de zijlijn om mezelf en de andere meiden aan te moedigen. Een derby match is absoluut de moeite om te zien, zelfs als je niets van de sport kent.

Verder wil ik mij graag mee inzetten om als team verder te geraken. Om die kleine ongemakjes steeds meer weg te werken, om meer structuur te krijgen in onze werking, andere skaters te motiveren en te helpen ontplooien en vooral om daar enorm hard van te genieten.

Tot slot rest er mij niet veel meer te zeggen, dan wel: een welgemeende en zeer gelukkige verjaardag aan de OLRD en een dikke proficiat aan al die mensen die zich een jaar lang hebben ingezet om dit waar te maken. Want de One Love Roller Dolls hebben mezelf, maar ongetwijfeld ook heel wat anderen, al heel wat plezier bezorgd en daarvoor wil ik jullie graag allemaal bedanken. Dus: merciekes en driewerf hoera met het éénjarig bestaan!

Ondergetekende,

Wham! Bam! Wonterjam!

——————————————–
 

Geef een reactie

