De eerste roller derby bout in België! [Emo Joe]

Zaterdag 15/01 was het eindelijk zover: de eerste roller derby bout in België met onze eigenste Sandra ButtBlock als announcer!! En dan nog wel een bout in Gent, een uiterst gezellig en pittoresk stadje als je zelf uit ‘t stad komt! 😉

We hadden wijselijk besloten om met enkele dolls en refs van de OLRD (zijnde Huge Refner, mezelf (Emo Joe), C.C. Titmouse, Sofie Hell-Is-Back-Ster en Wham! Bam! Wonterjam!) te blijven overnachten in een hostel te Gent omdat we het niet zagen zitten een alcoholvrije avond te spenderen na de bout. Ik ben zelf meestal de DDD (designated drunk driver), maar met mensen in de auto én met iemand anders zijn auto leek me dat toch geen al te strak plan.

Rond 16u30 kwamen we aan in ons hostel en werden we warm verwelkomd door een zeer enthousiaste Gentenaar die ons naar de 2de verdieping verwees. Het ontbreken van een lift stak me vanwege mijn huidige triestig conditieniveau al wat tegen, maar sportief als we zijn hebben we de trap met hoogmoed getrotseerd. Ik heb enorm genoten van het debout van de Gent Go-Go Roller Girls in Stuttgart eind november 2010 dus zag toch wel stevig uit naar de eerste Belgische roller derby bout! De kamer zelf met 3 stapelbedden was goedgekeurd, net als de badkamer en de uitmuntende sanitaire faciliteiten. Wij mannen hadden zelfs een echte pisbak ter beschikking dedju, yeah baby!

©Roll'and Rock

Rond 17u15 begaven we ons dan naar de sporthal in Ertvelde om daar ruim op tijd aan te komen. Met bijna de hele OLRD-delegatie, die zomaar even 25 koppen telde, hebben we ons aan de suicidelijn (zijnde de plaatsen vlak naast de track) neergezet en dus zeer dicht bij de actie die bij momenten zeer intens kan zijn. De belangstelling voor de eerste bout in België was erg groot, gezien de massa toeschouwers in de zaal. Het viel me ook op hoeveel fotografen er aanwezig waren; roller derby wint duidelijk aan bekendheid in België.

©Roll'and Rock

Om kwart voor 7 begon Sandra ButtBlock met oa. het uitleggen van de spelregels van roller derby. Het publiek werd verder ook wat opgewarmd en opgehitst, de officials en referees werden voorgesteld alvorens de Mad Megs en de Bells of Mayhem de arena betraden. De verschillende speelsters werden aan het publiek voorgesteld waarna beide teams zich met één of andere strijdkreet mentaal klaarmaakten voor de bout. De wedstrijd zelf hadden de Mad Megs bijna voortdurend een comfortabele voorsprong, maar tegen het einde werd het wat spannender. De kloof werd kleiner, maar de Mad Megs hebben toch aan het langste eind getrokken. Ik heb mooie jams gezien, mooie blocks, hier en daar mooie valpartijen dus ik heb zeker waar voor m’n geld gekregen. Het publiek was ook goed aan het meedoen wat altijd fijn is, de sfeer zat erin. Als beginnende ref die nog serieus groen ziet achter zijn oren, heb ik ook proberen letten op de scheidsrechters, de gebaren die ze maken, de fouten die de speelsters maken, de puntentelling, etc. De voorlopige conclusie is dat ik toch nog wat werk voor de boeg heb, maar ik leer zeker bij!

Moet er nog tequila zijn?
We zijn na de bout nog eerst een hapje gaan eten (lees: fond leggen) met de OLRDolls en refs in één of ander gezellig eetcafé in Gent om dan rond 23u30 aan te komen op de fuif van de Gent Go-Go Roller Girls in de Roerkuip. Er was erg veel volk en te weinig plaats voor ondergetekende zijn funky dancemoves, maar sfeer creëer je natuurlijk zelf en dat is iets dat we goed kunnen. Met behulp van voldoende alcohol en goed gezelschap is het me daar toch wel een serieus feestje geworden. C.C. Titmouse en Wham! Bam! Wonterjam! hebben zich op grote hoeveelheden (respect dames) tequila gesmeten en sexy dansmoves en andere interessante moves ten tonele gebracht. Omdat ik al begin te kokhalzen bij de gedachte aan tequilashots (paar slechte ervaringen gehad) heb ik het samen met Huge Refner op pintjes en vodka-cola gehouden die avond. Ik heb toen nog een danske geplaceerd zoals ze zeggen met de bevallige Grace Smelly van de GGGRG die plots aan me vroeg of ik homo was. Compleet verbouwereerd besloot ik dat ik toch iets aan mijn dansstijl moest doen. Gelukkig vertelde Huge Refnerme de volgende ochtend (wel te laat jij kapoen, heb die hele avond nog amper durven dansen) dat ze tegen hem verteld had dat het haar manier is om iets te gewillige kerels (ik was nog zo braaf) op afstand te houden. Ik kan u zeggen: het werkt alleszins geweldig.

Flamenco!
Rond half 6 hielden we het voor bekeken in de Roerkuip. Er was nog amper volk aanwezig en er waren opmerkelijk veel creeps & freaks op de dansvloer te bespeuren die dapper hun kans waagden bij de aanwezige OLRD-dames. Zeer grappig om zien vond ik, vooral hoe ze afgewezen werden dan. Ikzelf heb die avond jammer genoeg geen last gehad van mooie, opdringerige dames. We hebben onderweg naar onze slaapplaats nog getracht iets eetbaar te vinden, maar zelfs via 1207 wisten ze ons geen Gentse adressen te bezorgen voor een goeie vettige kebab met looksaus.
Uiteindelijk waren we rond 6u zondagochtend terug in onze kamer om daar vrij bezopen, maar tevreden ons neer vleiden in onze bedden. Rond 9u30 werden we vrolijk gewekt door een bende op hol geslagen Spanjaarden in de kamer naast ons die het nodig vonden om luid flamenco te roepen waarna ze op de vloer begonnen stampen. Rare jongens, die Spanjaarden. Het is alleszins eens iets anders dan gewekt worden door een gsm-wekker met snoozefunctie.

Moe, een beetje mottig – en met leuke herinneringen aan de Gentse bout & fuif zijn we tegen 12u terug vertrokken naar Antwerpen om het eerste het beste tankstation aan te doen voor een liter water om onze lichamen te hydrateren. De hardcore roller derby girls en boys zijn die dag van 14u30 tot 17u nog gaan trainen om de alcohol uit hun lichaam te zweten, respect! Et moi? Ik ben in de zetel gaan liggen.

Het was een fijne, spannende, ophitsende, intense, grappige, alcoholische dag en avond-om-nooit-meer-te-vergeten, waarvoor dank aan de Gent Go-Go Roller Girls en de One Love Roller Dolls!
Meer van dat aub!
Emo Joe
——————————————–
 
Geef een reactie

